torsdag 10 april 2008

Grundlurad...

...blev jag igår. Jag som trodde att Maxen inte skulle ha gått upp något i vikt sedan förra veckan eftersom han ätit så lite. Man rekommenderar att bebisarna ska gå upp ca 150-200g i veckan. Max hade gått upp 400g, hör och häpna! Jag gick hem från BVC med ett leende på läpparna, stolt över att ha dunderhonung i spenarna.

Igår var som sagt Marlene här och hälsade på. Hon myste med Maxen och efter att ha sett henne göra ett kalasblöjbyte där Max lyckades kissa ned hela skötbordet är jag säker på att hon kommer att bli en alldeles utmärkt barnvakt!

Nu sitter jag och väntar på att mor och far ska anlända. Runt 13:00 dyker de upp. Jag är så glad att de äntligen ska få träffa Umpen.

Eftersom flera frågat efter receptet på nougatkladdkakan jag bjudit typ ALLA gäster på, så lägger jag ut det här. Men ni får som sagt tacka Bella för den kakan, eftersom det var hon som bjöd mig på den från första början.


Du behöver:
100 g smör
2 ägg
3 dl socker
1,5 dl mjöl
4 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1/2 tsk salt
50 g mörk choklad (70% kakao med smak av hallon)
Kokos till formen
Cirka 100 g Odense nougat

Gör så här:
1.Sätt ugnen på 175 grader.
2. Smöra en form med löstagbar kant och bröa den med kokos.
3. Smält smöret i en kastrull.
4. Vispa samman ägg och socker, det går bra med handvisp.
5. Vispa ner mjöl, kakao, vaniljsocker och salt.
6. Tillsätt det smälta smöret och vispa väl.
7. Krossa den mörka chokladen och blanda ner i smeten.
8. Häll all smet i formen och grädda 17–22 minuter beroende på din ugns effekt. För att vara säker på att få en kladdig konsistens bör du känna med en sticka redan efter 15 minuter. När smeten inte längre fastnar på stickan är kakan klar.
9. Ta ut kakan och låt svalna i cirka 5 minuter innan du hyvlar på ett ca 1 mm tjockt lager nougat. Nougaten smälter och när den har stelnat är kakan färdig att servera med vaniljglass eller vispgrädde.

3 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

hahaha, ja du måste verkligen ha dunderhonung i spenarna! Skönt att Maxen lägger på sig lite hull!

Tack för receptet, tänkte direkt kopiera det till min blogg, så min bak-tokiga faster kan göra den.

Hoppas ni får det mysigt i helgen.
Puss!

10 april 2008 kl. 17:43  
Blogger Marlene sa...

Jag ser fram emot att få äran att vara barnvakt! Och då kanske vi busar till det lite extra och gör nummer två på skötbordet...

Hehe!

Ha en underbar helg med pärona nu!
Ses på tisdag, puuuss!

10 april 2008 kl. 18:52  
Blogger Teresa sa...

Men usch. Tur att det inte var någon fara då. Läskigt att få vara med på TV, dessutom (säger jag som har scenskräck).
Jag är piggare och kryare nu i alla fall! Även om jag inte riktigt är helt bra så går det åtminstone åt rätt håll. :)
Hur går det med föräldrandet då? Är det svårt?

11 april 2008 kl. 15:52  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida