måndag 25 februari 2008

Moraltanten Per.

Per och jag har nyss ätit middag. Eftersom P lagade ca 543 portioner fiskgratäng i fredags, så har han inte ätit annat sedan dess. Själv är jag så less på fiskgratäng att jag nästan kräks av tanken på gratäng i min gom. Därför valde jag sojakorv och pastaspiraler till dagens måltid.
P slickar praktiskt taget ren tallriken, medan jag råkar lämna en 2cm lång korvstump till moralkärringen Ps stora förtret.

P: Du har inte ätit upp.
L: Jo, praktiskt taget.
P: Varför lämnar du korven?
L: För att jag är mätt.
P: Du är bortskämd.
L: Jaha.
P: Man kan inte lämna mat. Man äter ju upp det man har tagit för sig.
L: Jaha. *Fniss*. Förlåt till barnen i Afrika.
P: *Tycker inte alls att detta är lika roligt som jag* Det här handlar inte bara om barnen i Afrika. Det är ett stort miljöproblem!
L: Oj. Jaha. Ja, jag tänkte inte så.
P: Vet du egentligen hur mycket mat som slängs varje år i Sverige? *Ytterst allvarlig* Det här är fruktansvärt!
L: Ja, jo. Ta det lugnt.

Jag har slutat skratta. Istället stoppar jag min lilla halvbrända korvstump i munnen och skäms lite medan jag tittar ned på Ps blänkande vita tallrik. Sen när började P bry sig om Sveriges avfall? Eller huruvida JAG äter upp min mat eller inte? Det måste vara all denna fiskgratäng som stigit honom åt huvudet. Jäkla MATTYRANN!

7 kommentarer:

Blogger Marlene sa...

Hahahahaha! Ja jag skrattar då jag! Det är så roligt att läsa din blogg! Och man får väldigt fina fakta från den oxå.Som nu. "Äter du fiskgratäng i en vecka blir du en mattyrann". Det ska jag ta med mig i livet!
Puss!

26 februari 2008 kl. 10:14  
Anonymous Anonym sa...

sådär sa alltid min famor till mig då jag vägrade äta upp maten: tänk på barnen i Afrika". Att se det som miljöproblem att lämna rester har jag inte tänkt på förut.
men spelar det egentligen någon roll om man skiter ut maten eller om man slänger den direkt?
Just wonder...
Våre skoj att ses något i veckan, men allvarligt talat så lär jag ju inte hinna med det förrens Umpen kommit till jorden. Shit alltså, inte långt kvar nu!!!!
Väntar med spänning på framtiden ;)
puss

26 februari 2008 kl. 16:17  
Anonymous Anonym sa...

du är rolig du Lenis puss å kram mor

26 februari 2008 kl. 17:52  
Blogger Teresa sa...

Hahaha! Du är så rolig på att uttrycka dig. Du borde skriva nåt mer (har du skrivit nåt mer?)! Säg till när du har gjort det. Eller uppdaterat bloggen, fast det behöver du inte säga till om, jag brukar kika in här jämt i alla fall. Själv har jag klippt mig i dag. Det var trevligt att bli ompysslad en stund, men tyvärr så blev det inte någon större skillnad på frisyren (mitt eget fel, dock).

26 februari 2008 kl. 19:31  
Blogger Teresa sa...

Hallå förresten. Nu har jag uppdaterat! Två gånger till och med! Har du varit på bokrea?

26 februari 2008 kl. 19:43  
Blogger Sophia sa...

En fantastiskt rolig liten anekdot. Och ännu roligare om man ser er framför sig! Själv fördriver jag den lilla timme jag verkar ha varje kväll mellan jobb, spring och sängen med att äta tonfisk ensam. Tonfisken ska också vara ett hett ämne för aktivister har jag hört...så säg inget till Perra.
Ska testa att ringa dig nu. Hoppas du inte sover. Puss.

26 februari 2008 kl. 22:27  
Blogger Sophia sa...

Du sov. Så jag gör ett nytt försök imorgon istället. Nu lägger jag mig och kolla på Ally istället. Snart dör Billy hos mig, vad händer hos dig? Kärlek honeypie.

26 februari 2008 kl. 22:31  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida