fredag 22 februari 2008

Jag bär skulden.

Igår var en riktig skitdag, rent ut sagt. Bortsett från den glädje jag kände när jag umgicks med Pernilla och Emma under eftermiddagen, så kändes det mesta tungt och jobbigt. Redan under morgonen växte en rastlöshet och oro inom mig och när jag och P under kvällen skulle ta tag i vår ekonomi, planera föräldrapenning och försäkringar, så brakade helvetet lös i min hjärna. Kortslutning och totalt kaos. När vi väl hade räknat ut exakt hur mycket vi betalar i räkningar och andra utgifter varje månad kunde jag inte låta bli att börja gråta. Och då talar vi inte några små sketna droppar, utan snarare riktig skyfallsgråt. Nu är ju sanningen den att vi egentligen inte är speciellt fattiga. Vi klarar oss bra. Och vi behöver inte leva på kattmat. Men när känslobollen väl har börjat rulla, krävs det en gigantisk mur för att få den att bromsa upp.

Det värsta i sammanhanget är egentligen skulden och skammen jag känner. Mot mig själv, och mot andra. För har jag, som egentligen bara borde vara en överlycklig helyllegravid i väntan på miraklet, verkligen rätt att känna att livet suger? Får jag önska att det gick att stanna tiden och ta en paus från allt detta? Eller är jag bara jävligt otacksam då?
Jag lever i en blandad kompott av ovisshet, oro, rädsla, lycka och förväntan. Varje timme. Varje minut. I varje andetag. Är det verkligen konstigt att jag ibland önskar att jag kunde fly en stund?

4 kommentarer:

Blogger Marlene sa...

Vännen. Min åsikt är att man inte kan jämföra tex sorg, elände och olycka. Det som är "det värsta" för dig kanske är en bagatell för nån annan och tvärtom. Så med andra ord har du all rätt att känna att livet suger och gör det ordentligt när du känner det (att storgråta är alltid bättre än småsnyfta), men glöm inte bort hur bra du faktiskt har det oxå. Fram med känslorna! Var förbannad, arg, förvirrad. ledsen och whatever. Det finns inget rätt eller fel. Och du vet ju att du kommer upp på toppen snart igen.
Puss!!!

22 februari 2008 kl. 13:59  
Blogger Teresa sa...

Det blir bättre. Och ALLA är arga eller ledsna eller störtgråter eller känner sig jävligt otacksamma eller egoistiska eller ... tja. Du vet. Man får vara sån ibland. Men om det börjar vara så hela tiden så tror jag att det är bäst att börja fundera på varför.
Hoppas du mår bättre snart. Kramar.

22 februari 2008 kl. 15:44  
Anonymous Anonym sa...

Älskade Lena. Nej, det är inte konstigt alls att vilja fly. Alla vill vi fly ibland, lycklig som sorgsen! Ha inte dåligt samvete, känslor har man, vare sig man vill eller inte, och ingenting gör det hela bättre med att skjuta undan dem! Tänk vilken stor omställning som väntar för dej, hela livet kommer att förändras, och det vore kanske konstigare att inte känna någon oro, rädlsa över huvudtaget? All kärlek!

22 februari 2008 kl. 20:30  
Blogger Sophia sa...

Det är så skönt att veta att det finns fler av oss normala på denna jord...

24 februari 2008 kl. 22:56  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida