måndag 8 januari 2007

Dagens (ägg)dilemma.

Ja herregud, vilken dag. Och den är inte över än. Har jobbat 07:00-18:15. MED halsont och MED host och snor. Har bara malt på, och försökt tränga undan alla tecken på trötthet. Skyndade mig in till stan (i spöregn) för att hinna uträtta några ärenden innan 19. Tog bussen hem och har nyss klivit in genom dörren. Sitter här vid datorn nu, för att jag patetiskt nog bara måste berätta om äggen (kommer dit snart). Är så trött att benen snart viker sig under mig, men har massor kvar att göra innan jag får en sekunds vila. Måste laga mat, ta tag i ett stort berg av disk, städa och göra rent över allt. Sist men inte minst måste jag packa. För imorgon efter jobbet bär det av hem till mor och far i Sollefteå. Pappsen fyller nämligen 60 år och ska såklart firas. SÅ... När får jag sova ikväll?

Men just det... äggen. Jag har verkligen världens mest kreativa och stimulerande arbete. Och måndagar är, trots den omänskligt långa arbetstiden, min absoluta favoritdag. På måndagar skalar jag nämligen ungefär 40 ägg (nej, jag är inte ironisk. Jag gillar att skala ägg). Jag har mina äggrutiner. De ska kokas på en speciell platta, under en viss tid som jag har bestämt, nämligen mellan det att jag gör "ost och skinkfrallor" och "rostbiffsmackor". Det är jag och mina traditioner, och jag stryper den som försöker förändra något.
Idag sprack min lyckliga ägg-bubbla. Plattan var nämligen trasig och jag blev tvungen att koka äggen hos M i fisken. Hon höll nogrann koll på dem åt mig. FÖR bra koll! Hennes ägg blev gula, alldeles lagom hårda och helt enkelt perfekt kokta! Men det var inte Lena-ägg. Mina är grågula och smått överkokta. Och det finns en anledning till det: då blir de också väldigt lätta att skala. Idag blev äggen mest mos, det tog mycket längre tid, och jag fick inte njuta av att se skalen på alla 40 äggen glida av nästan av sig själv. Så där var min dag förstörd. Men äggulan blev förstås väldigt fin. Och resten av dagen har jag gått runt och funderat... Vad är egentligen bäst? Lagom kokta, gula och svårskalade ägg med trasigt yttre? Eller lite överkokta, grågula, lättskalade ägg med vackert yttre? Jag har varit så insnöad på ett och samma spår att jag inte haft en tanke på alternativet. Jag hoppas iaf att jag fått en ny platta till nästa måndag.

3 kommentarer:

Blogger Sandra Li sa...

Lenis vet du vad? jag tror att du måste låta äggproblemet passera. Men om jag ska ge mitt svar på dilemmat så skule jag lugnt svara det lättaste alternativet, vilket alltså borde bli lättskalade. Man ska inte anstränga sig alltför mycket för Lutis tycker jag.

8 januari 2007 kl. 20:23  
Blogger Sophia sa...

Jag både skrattar och ler sådär förstående som jag kan göra. Jag tror jag förstår grejen. Den är stor men ändå inte. Det finns en symbolik, men den är inte helt stringent...och ja. Lutis är Lutis och där gäller det på sätt och vis att hålla på traditionerna...
Kanske jag och Chris kan göra det hela till en lördagsfråga...?! Kan nog inte hålla mig imorgon utan kommer nog på lunch! Pöss bäbj.

9 januari 2007 kl. 01:13  
Blogger m sa...

Alltsa, Sophia, vad ar de dar lordagsfragorna for nagot? Jag hajar inte, men de dyker upp da och da och far mig att kanna mig utanfor (fast det ar jag val pa satt och vis, for jag hanger ju inte pa Lutis langre, hm)

Och Lena, skit i aggulefargen och koka dem mellan skinkan och rostbiffen, eller vad det nu var. Inget krangel!

10 januari 2007 kl. 14:51  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida